השנה יותר מתמיד

מאורעות היום המר והנמהר, השבעה באוקטובר, והמלחמה שבעקבותיו, מאתגרים את התודעה הישראלית.

התפיסה של "לעולם לא עוד"; שישראל היא המקום הבטוח ביותר ליהודים, כשלה ביום הטבח. פוגרום בהמוני יהודים חסרי ישע על אדמת המולדת – מדינת ישראל קיימת כדי להבטיח שזה לא יקרה. וזה קרה.

התפיסה שלפיה המדינה מגינה על תושביה ועל יישוביה הומרה בתפיסה של פינוי אוכלוסיה המוני ארוך טווח והקמת רצועת ביטחון בצד הישראלי.

גם האמונה של ראשוני הציונות שעל פיה הקמת מדינת ישראל תשים קץ לאנטישמיות, כי האנטישמיות היא תגובה לאנומליה של עם שחי בגולה, מפוזר כמיעוט בין העמים – אף היא קרסה. אנו עדים לגל האנטישמיות החמור ביותר מאז השואה. היום האנטישמיות ממוקדת פחות בפרט היהודי ויותר בקולקטיב היהודי – מדינת ישראל. נכדיהם של מי שצרחו: "יהודים, לכו לפלשתינה" צורחים היום ליהודים: "לכו מפלשתינה". זו אותה אנטישמיות הישנה והרעה, שרק שינתה את אופן פעולתה.

ואיך בימים הקשים האלה אנו יכולים לחגוג את עצמאותנו? מה יש לחגוג?

לי אין שום ספק. דווקא השנה, יותר מבכל שנה, עלינו לחגוג ביתר שאת את עצמאותנו. הימנעות מחגיגת יום העצמאות תספק ניצחון רוחני ותרבותי למבצעי הטבח, לרוצחים ולאנסים ולחוטפים הארורים.

ה-7 באוקטובר היה הכישלון החמור ביותר בתולדות מדינת ישראל והציונות. המדינה כשלה בחובתה העליונה להגן על אזרחיה. אבל דווקא החור השחור של ה-7 באוקטובר הוא ההוכחה מה המשמעות של העדרה של המדינה, ומכאן – מה המשמעות של קיומה. מדינת ישראל ריבונית וחזקה היא המחסום בפני השמדת העם היהודי – חלומם של אויבינו.

אך מדינת ישראל אינה רק מקלט בטוח והגנה על חיי היהודים, אלא הגשמת חזון הדורות של גאולת ישראל ומימוש זכותנו הטבעית וההיסטורית; הזכות הטבעית למדינת לאום ריבונית במולדתנו והזכות ההיסטורית של העם היהודי על ארץ ישראל.

קוממיות העם היהודי אחרי ההיסטוריה הקשה שלו – החזרה לארץ האבות, חידוש השפה העברית והקמת מדינה ריבונית, היא אחד מפלאי ההיסטוריה האנושית. והגם שיש לנו הרבה מה לשפר ומה לתקן, יש לנו המון במה להתגאות.

השנה, יותר מתמיד, עלינו לחגוג את יום העצמאות. החגיגה מהולה בעצב השנה יותר מתמיד, אך תמיד אנו מציינים את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בסמוך ליום העצמאות, וזוכרים את מחיר הדמים הכבד שאנו משלמים על קיומנו ועל עצמאותנו. השנה, האבל ביום הזיכרון, גדול מבכל שנה. ודווקא בשל כך, חשוב כל כך שחגיגות יום העצמאות תהינה מרוממות נפש יותר מתמיד.

  • "על הצפון"

כתיבת תגובה