משלי יט: וְעַל יְהוָה יִזְעַף לִבּוֹ

אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ, וְעַל יְהוָה יִזְעַף לִבּוֹ.

הפסוק הזה כל כך נכון, כל כך הגיוני, כל כך מדויק.
כך הבהיר אותו ש"י עגנון: "איוולתו של אותו אדם סילפה את דרכו, ואותו אדם אינו מתרעם על עצמו, אלא זועף לבו על הקדוש ברוך הוא".

את האלוהים יכולים להחליף כאן "המדינה", "הממסד", "השלטון", "הקהילה", "ההנהלה". וגם "השלטון הקודם", "המְנָהֵל הקודם". וגם "המתנחלים", "השמאלנים", "אקיבוש" וכו' וכו'.

וכמובן "היהודים", או כפי שהיום מקובל להגדיר אותם "ישראל".

הנטיה לתרץ ולחפש אשמים לכישלונותינו אינה חדשה. הפסוק הזה מוכיח שהיא קיימת מקדמת דנא.

היפוכה היא נטילת האחריות. היהדות שוללת את האמונה ב"גורל". היא רואה ב"גורל" סוג של עבודה אלילים. היהדות מאמינה באחריות האדם, בבחירה. האדם נושא באחריות למעשיו, להצלחותיו ולכישלונותיו. נכון, לא הכל באחריותו, הרי אין הוא לבד בעולם. ואף על פי כן, מוטב שתמיד יראה עצמו כאחראי, ולא יטיל אחריות ואשמה על הזולת, אלא ינסה כמיטב יכולתו להיטיב.

לעולם יראה אדם את עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי. עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע עצמו לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע עצמו לכף חובה.

לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו, עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה… בשביל חטא יחידי שעשה זה, אבד ממנו ומכל העולם טובה הרבה.

תלמוד בבלי, מסכת קידושין, מ' ע"ב.

****

הגר"א, הגאון מווילנה, מיקד את פירושו לפסוק במי שקופצים לאדיקות דתית מוגזמת, בכך הם מכשילים את עצמם, ובאים בטענות לאלוהים על כך שלא היה בעזרם. ובלשונו: "הבא לטהר מסייעין אותו. ולפעמים אדם מתחיל ללמוד תורה ולעשות מצוות ואח"כ פירש מחמת שקשה לו מאוד לפי שאין מסייעין לו וזועף על ה` למה לא סייעוהו. ובאמת, הוא – מחמת איוולתו. והוא כי כל אדם צריך לילך לפי מדרגתו ולא יקפוץ כמ"ש למעלה, ואז ילך לבטח בדרכו, אף כי יסייעוהו. אך שזה האדם לא התחיל לילך בדרכו – לכך לא סייעוהו. וזהו איוולת אדם. כלומר, מחמת איוולתו שעשה, בלתי ישוב הדעת סילוף דרכו והוא זועף על ה` למה לא סייעו".

מה שמזכיר לי את הסיפור המוכר:
מעשה באדם אחד שנסע בספינה ובמהלך הנסיעה החל הים לסעור והספינה התמלאה במים והחלה לשקוע. רב החובל הורה לכל הנוסעים לקפוץ לסירות ההצלה ולנטוש את הספינה הטובעת. כולם עשו כדברי רב החובל ורק יהודי אחד סרב בכל תוקף. הוא אמר לרב החובל שהוא מאמין בריבונו של עולם שיעשה לו נס ויציל אותו ואין לו צורך להשתמש בסירת ההצלה. לא הועילו כל מאמצי השכנוע, היהודי נשאר לבדו וכל שאר הנוסעים ברחו בסירות ההצלה. עלה היהודי אל ראש התורן והחל להתפלל באמונה שלמה לקב"ה שיציל אותו. תוך כדי תפילה הוא שומע ספינה גדולה המתקרבת אליו ומתוכה צועק לו רב החובל: "עלה מהר לספינה, באנו להציל אותך". היהודי מסרב וצועק שנית: " אני מאמין גדול בקב"ה ואני לא צריך בני אדם שיצילו אותי, ה' יעשה לי נס ויעזור לי". היהודי ממשיך בתפילתו והספינה נסעה לה. הסערה גברה, המים ממלאים את הספינה והיא שוקעת עוד ועוד. היהודי איננו מתייאש, הוא עולה גבוה יותר וקורא באמונה שלמה לקב"ה ומתחנן אליו שיציל אותו מהספינה הטובעת. תוך כדי תפילה, כאשר המים מגיעים כבר לרגליו ורוב הספינה שקעה לה, שומע היהודי רעש של מסוק המרחף מעליו. מן המסוק משליכים אליו חבל והטייס קורא אליו: "תפוס בחבל ואמשוך אותך אל המסוק וכך תינצל"… היהודי מסרב ומסביר לטייס: "לא בני אדם יצילו אותי, אלא הקב"ה בו אני בוטח והוא יעזור לי". המסוק הולך לו והיהודי ממשיך בתפילתו אך הספינה ממשיכה לטבוע וגם היהודי טובע יחד אתה. כאשר היהודי מגיע לבית דין של מעלה הוא שואל את הקב"ה: "מדוע לא עשית לי נס? מדוע לא הצלת אותי? הרי אני האמנתי בך בלב שלם לאורך כל הדרך והתפללתי כל הזמן?" עונה לו הקב"ה: "אני לא הצלתי אותך? הרי שלחתי לך בהתחלה סירת הצלה ולא רצית, שלחתי לך ספינה גדולה ולא רצית, אפילו מסוק שלחתי במיוחד בשבילך וסירבת להינצל אז מה אתה מתלונן?"

****

עֵד שְׁקָרִים לֹא יִנָּקֶה, וְיָפִיחַ כְּזָבִים יֹאבֵד.

שמועות אינן ממציאות את עצמן. יש מי שיושב וממציא אותן. במזיד. איך צמחה לפני חודשים אחדים השמועה על פיה הרמטכ"ל נהרג בתאונת מסוק? אנשים פברקו ידיעה ב"וואלה" עם תמונה ופרטי התאונה וקורות החיים של "המנוח" שנלקחו מ"ויקיפדיה" והפיצו אותן בקבוצות הווטסאפ.

מי שממציא את השקר הוא אחד או בודדים. אבל כדי שהשקר יופץ ויתפשט, הוא זקוק למשת"פים רבים.

בפסוק זה החכם מכל אדם אינו יוצא נגד השקרן, אלא נגד מפיצי השקר. גם הם שותפים לעבירה. בלעדיהם – לא היו לשקר רגליים. גם מי שהיה עד לשקר ולא עצר אותו ובוודאי מי שהפיח את הכזבים הם שותפים למעשה, ולכן הם לא יינקו.

* 929

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s