תהלים קכה: שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל

מזמור קכה הוא מזמור של שלום. השורה התחתונה שלו, אליה חותר המזמור כולו, היא ברכת השלום: שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.

אך לא בכדי, השורה על אודות השָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל היא השורה האחרונה ולא הראשונה. ללמדך, שכדי להגיע לשלום, יש צורך להקדים תנאים מסוימים, שכן שלום עכשיו הוא שלום אך שווא.

מהם אותם תנאים?
הַר צִיּוֹן לֹא יִמּוֹט
לְעוֹלָם יֵשֵׁב.
יְרוּשָׁלִַם – הָרִים סָבִיב לָהּ.

השיר החותר לשלום, פותח בביטחון, בציון וירושלים. ללא ביטחון בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט, לא ייכון שלום. הבסיס לביטחון הוא ירושלים וציון. ביטחון אינו דבר ערטילאי, וקיומו מחייב שורשים ועומק ודבקות בירושלים רבתי, ירושלים וההרים שסביב לה. ההרים המקנים לה ביטחון כעיר מרכזית ובטוחה.

ההעמדה של ירושלים מול השלום – בשקר יסודה. בלי ירושלים, ובלי ההרים סביב לה, לא יהיו לא ביטחון ולא שלום.

אך גם בכך לא די. ארץ ישראל וביטחון הם תנאי הכרחי לשלום ולשלווה, אך אין הם תנאי מספיק. לצדם יש להשתית את החברה על צדק, טוהר מידות, ניקיון כפיים, יושרה.
כִּי לֹא יָנוּחַ שֵׁבֶט הָרֶשַׁע
עַל גּוֹרַל הַצַּדִּיקִים
לְמַעַן לֹא יִשְׁלְחוּ הַצַּדִּיקִים
בְּעַוְלָתָה יְדֵיהֶם.

מה אומר הפסוק הזה? הוא מזהיר מפני הקושי של הצדיקים להתרחק מן הרֶשע, אם שֵׁבֶט הָרֶשַׁע יונף עליהם. כלומר, אם השלטון יהיה מושחת, הוא גם ישחית. אם ההנהגה מושחתת, הנורמות המושחתות שלה תחלחלנה לחברה כולה, עד שגם הצדיקים יושפעו ממנה. לכן, מלחמת חורמה בשחיתות השלטונית, חשובה לא פחות מהדבקות בארץ, מהביטחון ומהשלום, כי לחברה רקובה לא יהיו לא ביטחון ולא שלום, ולכן במציאות מושחתת המולדת בסכנה.

לכן, יש להפריד הפרדה מוחלטת בין השקפת עולם פוליטית לבין מאבק בשחיתות. לא לאתרג את "המושחתים שלנו" ולהיאבק נגד "המושחתים שלהם", אלא להיאבק למען טוהר המידות וניקיון הכפים, ללא משוא פנים.

* 929

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s