פינתי השבועית ברדיו: "היֹה היה"

היֹה היה / אריק איינשטיין
פינתי השבועית ברדיו "אורנים" 17.7.17

רבות מהפינות האחרונות, הוקדשו למלאת 50 שנה לאירועי 1967. הן הוקדשו לשירי מלחמת ששת הימים. הפינה הזאת מציינת אף היא 50 שנה, לאירוע שקרה באותם ימים, חודש וחצי אחרי המלחמה. ב-21 ביולי 1967 נפטר ממחלת הסרטן, גאון; אחד המוסיקאים המבטיחים והחשובים ביותר בתקופתו, זיגי סקרבניק, בגיל 24 בלבד.

כדי לסבר את האוזן ולהמחיש עד כמה, למרות גילו הצעיר, זיגי היה משמעותי בתולדות המוסיקה הישראלית, אציין שהוא היה הפסנתרן, המעבד ולמעשה גם המנהל המוסיקלי הבלתי רשמי של "החלונות הגבוהים", שתקליטם פורץ הדרך יצא לאור שלושה חודשים לפני מותו, וכל הנגינה בו, העיבודים והניהול המוסיקלי נעשו כשהוא כבר היה חולה מאוד.

אך בראש ובראשונה, זיגי היה הדמות המרכזית בסצנת הג'אז הישראלית של שנות ה-60, והחל לצבור שם ומעמד גם בג'אז העולמי, כפסנתרן ג'אז שנחשב לעילוי וגאון.

זיגי קרבסניק נולד ב-1943 ביערות אוזבקיסטן, לשם ברחו הוריו מפולין במלחמת העולם השניה. אחרי המלחמה הם חזרו לברסלאו שבפולין. הוא לא גדל במשפחה מוסיקלית, אך משחר ילדותו בפולין נמשך למוסיקה, והתבלט כבעל כישרון יוצא דופן. הוא לא למד מוסיקה, לא ידע תווים, אך כבר כילד בפולין לימד את עצמו נגינה על פסנתר, אקורדיון וכינור והצטיין בנגינתו.

בהיותו בן 14 עלה זיגי לישראל עם משפחתו. מיד החל לסייע לפרנסת משפחתו. הוא ניגן כפסנתרן במועדונים, את כל סוגי המוסיקה, אך במהרה בלט בעיקר כג'אזיסט, וכבר כנער נחשב לאחד מפסנתרני הג'אז הטובים בישראל. הוא חבר למובילי הג'אז הישראלי של התקופה, כמו המתופף אהרל'ה קמינסקי, הבסיסט רוז'ה אברהם ואחרים.

כשעמד להתגייס לצה"ל כבר היה מוכר בסצנת המוסיקה הישראלית, ונחטף לתזמורת צה"ל. עם שחרורו מצה"ל, ב-1963, חזר לנגן במועדונים הנחשבים ביותר של תל-אביב, ליווה אמנים מובילים וקיים ערבי ג'אם מבוקשים, שאליהם הגיעו טובי הנגנים שרצו לנגן לצדו.

עוד טרם גיוסו של זיגי, ביקר בארץ פסנתרן הג'אז הנודע אוסקר פיטרסון. כשהוא שמע את הפסנתרן המוכשר בן ה-17, הוא הזמין אותו ללמוד במלגת חינם בבית הספר שלו לג'אז בניו יורק. זמן קצר לאחר שחרורו, מימש זיגי את המלגה, ולראשונה בחייו למד מוסיקה בצורה מסודרת. רק שם למד, לראשונה, תווים. לצד לימודיו, ניגן זיגי במועדוני הג'אז הנחשבים ביותר בארה"ב, לצד טובי הג'אזיסטים האמריקאיים של התקופה, ונחשב כוכב עולה בשמי הג'אז העולמי.

ב-1965 החל לסבול מכאבי בטן עזים. כיוון שלא נמצא הסבר לכאבים, ועקב הסבל הכבד שלו, החליט לחזור לארץ. כאן אובחנה מחלת הסרטן שלו.

על אף מחלתו, הוא המשיך לנגן בארץ במועדוני לילה, ללוות את האמנים המובילים. הוא הכיר את עדנה גורן וחשף אותה למוסיקת הג'אז. הם הרבו להופיע יחד, ועד היום היא נחשבת לזמרת הג'אז המובילה בישראל.

הוא גם הקים להקת ג'אז שנקראה "לארי זיגי וסאם".

באחת מהופעותיו במועדון "עומר כיאם", שמעו אותו אריק איינשטיין ושמוליק קראוס. הם התלהבו, והזמינו אותו ללהקה שלהם, "החלונות הגבוהים", כפסנתרן ומעבד.

אמר עליו אריק איינשטיין: "המלה 'גאונות', אנחנו משתמשים בה הרבה היום, לפעמים בצדק ולפעמים לא בצדק. אני חושב שבמקרה של זיגי היא התאימה. הוא היה פסנתרן מדהים, מוסיקלי כמו שד. רק מלהסתכל על האצבעות שלו יכולת להבין שיש כאן משהו מולד. החלק העליון, הכריות, היו ככה טיפה יותר רחבות מהרגיל. כאילו הידיים שלו נבראו לנגינה".

שנתיים אחרי מותו של זיגי, הוציא אריק איינשטיין את תקליטו "פוזי", שנחשב תקליט הרוק הראשון בישראל. את רוב הלחנים והעיבודים בתקליט כתב מישה סגל.

מישה השמיע לאריק איינשטיין יצירת בלוז שכתב. אריק הקשיב ופסק – את המנגינה הזאת נקדיש לזכרו של זיגי. והוא כתב לזכרו את מילות השיר "היה היה", ועל עטיפת התקליט נכתב: "היה היה (לזיגי)".

השיר הזה הוא השיר הכי פחות אריק איינשטייני של אריק איינשטיין. זהו שיר רוקנרול, כמעט רוק כבד, של זמר שאמנם היה בין מנהיגי מהפיכת הרוק, אך לא הרבה לשיר רוק, והוא בהחלט לא רוקר מובהק, כמו למשל שלום חנוך.

זהו שיר של 8 דקות, ולכן הוא כמעט ואינו מושמע ברדיו. משולבת בו הקלטה של זיגי, שאהרל'ה קמינסקי, חברו, הקליט בהופעה באחד ממועדוני הלילה. הנעימה הארוכה של הפתיחה, הוקלטה באופן שהמחיש את אווירת מועדון הלילה – הזזת כוסות, דיבורי רקע ושיעול אותנטי של אריק איינשטיין. שיאו של השיר הוא זעקה הבוקעת מגרונו של אריק איינשטיין. הזעקה הזאת היא אלתור של אריק בשעת ההקלטה, בתום קטע סולו של שמוליק ארוך בגיטרה.

השיר "היה היה" הוא הסיבה לכך ש"פוזי" נחשב לתקליט הרוק העברי הראשון. הוא מוערך מאוד בקרב הרוקרים הישראליים בתקופתו.

כיוון שהשיר הוא בן 8 דקות, וחשוב וראוי לשמוע אותו במלואו, לא אכביר עוד מילים, ונאזין לשיר.

היֹה היה
פעם מלך אחד
היֹה היה

היֹה היה
רחוק למעלה בכה אלוהים
היֹה היה

היֹה היה
ויהיה הוא לעולם.

כתיבת תגובה