דרשה לפרשת "תצוה"

קבלת שבת 11.2.22

פרשת השבוע היא פרשת "תצוה". הפרשה מוקדשת ברובה המכריע ללבושו של הכהן הגדול. בהקשר של אחד הפסוקים בפרשה, מסופר בגמרא מדרש על נוכרי שעבר ליד בית המדרש, ושמע את קריאת התורה עם התיאור של מדי הכהן הגדול. הוא כל כך התפעל, שהחליט שהוא צריך את הבגדים הללו ולכן עליו להיות הכהן הגדול. הוא הלך לשמאי, אחד משני גדולי הדור, וביקש ממנו שיגייר אותו, כדי שיוכל להיות הכהן הגדול. שמאי, ש היה פועל בניין במקצועו, דחף אותו באמת הבניין שבידו. אין לו סבלנות לנודניקים. הוא הלך להלל, גדול הדור השני וחזר על הבקשה. הלל גייר אותו, אבל אמר לו: האם ממנים מלך בלי שילמד טכסיסי מלכות? הלך אותו הגר לבית המדרש, ולמד את הלכות הכהונה. הוא למד על כך שרק לכהן הגדול, רק ביום הכיפורים, מותר להתקרב לקודש הקודשים בבית המקדש, ונאמר "והזר הקרב יומת". הוא שאל את החברותא שלו, מי זה הזר הזה שעליו נאמר כך? והוא השיב לו: אפילו על דוד המלך. אותו גר הבין בקל וחומר, שאם על דוד מלך ישראל נאסר להתקרב, קל וחומר על גר שכמותו.

הוא הלך להלל. הוא לא תבע אותו על גניבת דעת, על הולכת שולל, אלא אמר לו: "ענוותן הלל. ינוחו על ראשך ברכות, שקרבת אותי תחת כנפי השכינה".

אותו אדם ביקש להתגייר מהסיבה הכי הזויה שאפשר לדמיין. שמאי מיהר ודחה אותו. הלל קירב אותו. הוא האמין שמתוך שלא לשמה – יבוא לשמה. ואכן, דווקא דרכו הפתוחה, המקרבת והמקבלת של הלל, הכניסה אותו לעם ישראל וליהדות, אל תחת כנפי השכינה.

על מחלוקות הלל ושמאי נאמר ש"אלו ואלו דברי אלוהים חיים", כלומר במחלוקת אמתית, לשם שמים, יש מקום למגוון דעות ופרשנויות, אין רק דרך אחת ביהדות, אבל "הלכה כבית הלל", כלומר דווקא הדרך המקלה, הפתוחה, המקרבת, היא הדרך הראויה והרצויה.

למרבה הצער, במדינת ישראל בימינו ההגמוניה במערכות הדת, ובהן בתי הדין הרבניים ובתי הדין לגיור, היא של בית שמאי. ובימים אלה, לאחר העליה הגדולה מחבר המדינות, כאשר יש צורך לאומי מובהק בצירופם לעם ישראל של העולים הרבים שאינם מוגדרים יהודים על פי ההלכה, בית שמאי דוחה אותם. אני מקווה מאוד שרפורמת הגיור מבשרת על תחילתו של מפנה; שהיהדות בישראל תהיה כמורשת בית הלל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s