מוטיב הנקמה של אלון ארד

במוסף התרבות והספרות של "הארץ" פורסמו שלושה שירים קצרים של אלון ארד. אלון ארד הוא משורר ומורה לספרות.

"בְּכִתָּה רֵיקָה לָחַשְׁתִּי 'נַכְּבָּה' / וּמַפַּת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לֹא נָפְלָה", הוא מספר. כלומר, תראו, מותר לייצג את ה"נראטיב" של האויב ואמות הסיפים לא ינועו. ובכיתת המחוננים הוא הסביר:  "תִּרְאוּ, זֶה מִשְׂחַק סְכוּם אֶפֶס. / אִם יֵשׁ מְנַצְּחִים, גַּם יֵשׁ מַפְסִידִים". כלומר, המלחמה, שאותה הוא מכנה "נכבה", אינה מלחמה שבה צד אחד תקף צד שני כדי למנוע את הקמת מדינתו ולהשמידו; אין זו מלחמה בין תוקפן למתגונן, אלא הייתה זו מלחמה עם מנצחים ומפסידים, והלב יוצא אל המפסידים, וצאצאי המנצחים צריכים לאמץ את "נרטיב" הקורבן של התוקפן. ולכן "בַּשִּׁעוּר הַבָּא קָרָאנוּ עָ'סָאן כָּנָפָאנִי / וְטָאהָא מוּחָמָד עָלִי / בְּטֶרֶם חָזַרְנוּ לְדַבֵּר / עַל מוֹטִיב הַנְּקָמָה שֶׁבְּעַל הַשְּׁחִיטָה". כלומר, רגע רגע, לפני שאנחנו לומדים את השיר, שנכתב בעקבות הפוגרום בקישינב, צריך לקבל פרספקטיבה. לקרוא על הפוגרומים שאנחנו עשינו.

ע'אסן כנפאני היה סופר ומחזאי. אבל הוא היה קודם כל מחבל. הוא היה דובר ארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלשתין". המחבלים היפאנים, חברי ארגון הטרור היפאני "הצבא האדום היפאני", שביצעו את הטבח בנמל התעופה לוד ב-1972, שבו נרצחו 24 בני אדם ונפצעו 71, פעלו מטעמה של החזית העממית ובשליחותה, ונשאו עמם את תמונתו של כנפאני. כעבור שבועות אחדים, חוסל הארכי-מחבל הזה בפיצוץ מכוניתו בביירות. על פי מקורות זרים המוסד חיסל אותו. יש גם גרסאות שהוא חוסל בידי פלג פלשתינאי מתחרה או ב"תאונת עבודה". כך או כך, הוא היה בן מוות ואם המוסד חיסל אותו – ראוי המוסד לשבח וברכה.

מה בוער ללמד את יצירתו של המשורר הלאומי שלנו? קודם כל צריך לקבל פרספקטיבה וללמד את התשתית – את כתבי המחבל. ומה בוער ללמוד את יצירתו של ביאליק אחרי פרעות קישינב, אם עוד לא למדנו את שירתו של טאהא מוחמד עלי, מי שהיה חבר הוועד המרכזי של רק"ח, הרשימה הקומוניסטית החדשה (גלגולה הקודם של חד"ש), שכתב על אובדן הכפר ספוריה הסמוכה לציפורי, שבו נולד ומשם משפחתו ברחה או גורשה? רק אחרי שהתלמידים יבינו, תהיה להם אולי בשלות להתמודד עם "על השחיטה". מה הוא מוצא ב"על השחיטה"? את מוטיב הנקם. "נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן / עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן". אתם מבינים, ילדים? הטבח בלוד הוא הנקמה של כנפאני הילד הקטן מעכו שגורש בנכבה. כפי שעשו לנו פוגרום בקישינב כך אנחנו עשינו פוגרום בערבים, ולכן הטרור והמלחמה שלהם צודקים ומוצדקים, כי הם נקמת ילד קטן. אגב, ביאליק לא שאף לנקמה, אלא אמר "אָרוּר הָאוֹמֵר: נְקֹם!" והוא מסביר שאין שום תכלית לנקמה, כי אפילו השטן עוד לא ברא את נקמתו של ילד קטן. אבל למה לבלבל את תלמידיו הרכים של אלון ארד?

אלון ארד הוא משורר ומורה, אך הוא מגדיר את עצמו "לוחם". כאשר הוא הולך בבוקר ללמד את תלמידיו, הוא יוצא למלחמה. וכאשר הילדים הולכים הביתה, זו מנוחת הלוחם. "חֲשׁוּכָה הַכִּתָּה. / כָּל הַכִּסְאוֹת מוּרָמִים, / מִלְּבַד אֶחָד. / מוֹרֶה מוּבָס יוֹשֵׁב, יוֹדֵעַ. / בַּמַּחְסָנִית אֵין מַסְפִּיק תַּחְמשֶׁת / אֲבָל מָחָר שׁוּב יְנַסֶּה לִתְפֹּס אֶת הַמִּשְׁלָט. / מוֹרֶה יוֹרֵד לְחַפֵּשׂ נֶחָמָה בַּחֲדַר הַמּוֹרִים /

וּמוֹצֵא, בֵּין פִּנַּת הַקָּפֶה לַכֻּרְסָאוֹת, קֶבֶר אַחִים". המורה הזה ממלא את מחסניתו תחמושת, והולך לתפוס את המשלט. אם לא הצליח היום – אולי יצליח מחר. הוא מחפש נחמה בחדר המורים, אך יותר מכך הוא מחפש נקמה, את נקמתו של כנעאני.

אלון ארד. "אל ארד", "הארץ" בערבית. הלוחם להחזרת אל ארד לבעליה, הלוחם לנקמה שעוד לא ברא השטן, נקמתם של אלה שעשינו להם את פוגרום קישינב ב"נכבה".

מורה ומחנך בישראל, כנראה גם מקבל שכר ממשרד החינוך הישראלי, כלומר מכספי המיסים שאני, ואתה הקורא, משלמים. לוחם בגיס החמישי.

השבוע קיבלה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ הרב גלעד קריב ליום הנצחה ממלכתי לברל כצנלסון. חוק ציוני בעל חשיבות רבה. ברל, מנהיגה הרוחני של תנועת העבודה, היה בראש ובראשונה מחנך דגול. וכמחנך, הוא כתב בדאגה רבה על תלמידיו של אלון ארד: "כל עוד אפשרי הדבר שיבוא ילד יהודי לארץ ישראל, ילד שטופח על-ידי ייסורי הדורות ומשא הנפש של דורות, וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו, של 'עבדות בתוך המהפכה', ויטרפו עליו את דעתו עד כדי כך שיראה את הגאולה הסוציאלית בנאצים הפלשתינים שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפיגיון שבמזרח – אל ידע מצפוננו שקט".

אל ידע מצפוננו שקט!

* "הארץ"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s