על קברו של דובי מרגלית

כפר בלום, 1.8.21 כ"ג באב תשפ"א

משפחת "מעגלים" אבלה וכואבת את לכתו מעמנו של דובי, מטובי חברינו.

"מעגלים" הוא בית מדרש גלילי-גולני, הפועל כבר למעלה מעשור, אך הוא הרבה יותר מבית מדרש; הוא גם קהילה ומשפחה. דובי הצטרף אלינו לפני כחמש-שש שנים. ומיד התבלט בתרומתו הגדולה ובערך המוסף הייחודי שלו לקבוצתנו והיה לאחד מעמודי התווך שלנו, בלימוד ובחברה.

דובי היה בר אוריין, בעל ידע רחב בפילוסופיה, בהיסטוריה, ביהדות, בתולדות הקיבוץ, באמנות, במוסיקה, לצד ידע במחשבים ואינטרנט והבנה טכנולוגית. הוא העשיר את עולמנו ואת לימודינו בידע הזה. אבל היה זה יותר מידע, אלא חכמה, סקרנות, כושר ניתוח, יכולת חיבור בין עולמות שונים, כושר ביטוי, יכולת ללמד ולהסביר. בכל נושא שלמדנו, הוא השכיל להעשיר אותנו בזווית שונה, ייחודית, מקורית, שהביאה לעתים את הלימוד שלנו לטוויסט בעלילה, למחשבה אחרת. הוא ניחן בנועם הליכות, בהומור, באכפתיות לחברים. היה לו קול ייחודי בתוכנו, קולו של זקן החבורה; בגיל ובחכמה.

מדי שנה אנו בוחרים נושא שנתי שאותו נלמד בשנה הבאה. הנושא שבחרנו לשנת תשפ"ב, שאותו נלמד כבר ללא דובי, אך דובי ברוחו לבטח ילווה אותנו במחשבותינו, הוא התנגשות בין ערכים ביהדות. גדולתו של דובי הוא היותו איש של גם וגם, היודע להכיל ניגודים ולשלב אותם בהשקפת עולם ייחודית ומקורית. דובי כהומניסט, כאוהב אדם, הציב מעל הכל את האדם, את הפרט, וזאת בלי לוותר על מחויבות לכלל, לחברה, לעם. הוא היה הומניסט גדול וציוני גדול ולא קיבל את הסתירה ביניהם כביכול, אלא ידע איך לשלב אותם בשלמות. הוא חש מחויבות עמוקה ליהדות ולתרבות המערב, והשכיל לחבר ולשלב ביניהן. והוא התייחס ברצינות עצומה לסוגיות שלמדנו, כאדם אכפתי הלוקח ללב את הדברים ורואה בלימוד כר לתיקון עולם ולתיקון חברה.

הנושא של אחת השנים האחרונות ב"מעגלים" היה הקנאות. אין דבר שהיה זר לדובי מהקנאות. הקנאות ריתקה אותו, אך היא ריתקה אותו מתוך סקרנות של מי שיודע שהיא אש זרה שיש לדעת להישמר מפניה ולהילחם בה. הקנאות נובעת מצרות אופקים ומחויבות מטורפת לעניין אחד, לערך אחד, למטרה אחת המקדשת את האמצעים. ואילו דובי גילם את רוחב האופקים, את השילוב בין ערכים ואת המתינות. המתינות הייתה דרך חייו, אורח חייו, אפילו אורח הליכותיו ואופן דיבורו וחיוכו.

דובי היה אינטלקטואל סקרן ומעמיק, ונהג לשוחח עם חבריו, בכתב או בעל-פה, על הנושאים שלמד. אחד מהם היה יומנים קבוצתיים של חברי הקבוצות הראשונות. הוא חקר את הנושא, שהעסיק אותו מאוד, למד אותו, והרבה לשתף אותי בו; צילם ושלח לי טקסטים ושוחחנו עליהם. וכמו בכל נושא, לא הייתה זו סקרנות גרידא, אלא סקרנות מעורבת, חוקרת, כרוצה ללמוד את נפש האדם ואת יצירתה של זהות קבוצתית, כלימוד שיכול להשפיע עלינו ועל חיינו.

דובי למד מדי שבוע את פרשת השבוע. הוא ערך את עלון קיבוצו וכתב בו מדור שבועי על פרשת השבוע. והוא התכונן ולמד ומצא את הנקודה המתאימה מתוך הפרשה, שבה יוכל לכתוב בקצרה, כדי לא להעיק, אך להעביר מסר בעל משמעות. הוא ביקש ממני לשלוח לו את הדרשות שלי על פרשת השבוע, כדי לשאוב מהם רעיונות או לצטט מתוכם. וכך, בכל יום חמישי בבוקר, נהגתי לשלוח לו את הדרשות – לא של השבת הקרובה אלא של זו שאחריה. כך עשיתי, בפעם האחרונה, לפני שלושה ימים. שלחתי לו את דרשותיי על פרשת "ראה".

דובי נפטר בליל שבת פרשת "עקב". בפרשה זו הציג משה לבני ישראל את המופת האלוהי על פיו עליהם ללכת. "לֹא-יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד. עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה, וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה". זו דרכו של דובי ביהדות.

כתבה על דובי ניצה, חברת מעגלים: "אחד מהדברים שאפיינו את צורת מחשבתו הייתה אמירתו, שכל מה שנאמר עד עתה בדיוננו, אינו אלא פתיחה לדיון נוסף, הנובע מן הקודם. תמיד חש שהשיח לא מיצה את עצמו. בהקשר זה יש לומר שכולנו חשים ששהותו בינינו לא מיצתה את עצמה. מבחינתנו, שירת חייו של דובי באמצע נפסקה".

כתב הסופר, חתן פרס ישראל, אליעזר שטיינמן:

הרבה קולות במקהלת האדם:

קול עולָל בעריסה,

קול תינוקות של בית-רבן,

קול המון העם בשווקים,

קול תשואות של הצוחקים במשתאות,

קול תורה,

קול הוללים,

קל תרועות המנצחים בקרבות,

קול נואמים ומטיפים על הדוכנים.

אך בלי קול הזקן בלחשו

לא באנו בסודו של סולם הקולות במלואו.

לחש הזקן הוא הֶעמוק שבקולות

לפי שהוא בוקע ועולה מתוך עמקי השנים.

והוא העליון שבהם

כי הוא רוכב על נחשולי הניסיונות.

יהי זכרו של דובי ברוך!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s