דרשה לפרשת "פנחס" תשפ"א

קבלת שבת באורטל 2.7.21

אילו היה הדבר בידי, פרשת השבוע לא הייתה נקראת פנחס אלא נועה. היא נקראת פנחס כי הוא מופיע בראשיתה, אבל הוא גם מוצג כגיבור לאומי, ואני מפקפק, בלשון המעטה, בהגדרה הזאת.

בשלהי הפרשה הקודמת, בני ישראל נענשו במגפה קשה. המגפה לא נעצרה באמצעות חיסון, אלא באמצעות… רצח. זה כבר לא נשמע סימפטי.

עם ישראל נענש במגיפה, כיוון שרבים מבניו זנו אחרי בנות מואב שפיתו אותם ואחרי אלוהיהם. פנחס בן אלעזר, נכדו של אהרון הכהן, ראה את אחד ממנהיגי העדה, זמרי בן סלוא, עם מואבית צמרת. הוא לקח רומח ורצח את שניהם. ללא משפט וללא בקשת אישור מאיש. המגיפה נעצרה, ואלוהים שיבח את פנחס והבטיח לו ולזרעו כהונת עולם. הוא שיבח אותו על מעשהו, "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם".

חז"ל נבוכו מאוד מהפרשה. הם לא יכלו להתכחש לכתוב בה ולכהונת העולם של הרוצח, אך לא יכלו להשלים עם האפשרות שפנחס יהיה מודל לחיקוי. לכן הם הגדירו באילו תנאים מותר לעשות כמעשה פנחס, ומשמעות הכללים שהעניקו היא שרק במקרה שבו יתקיים בדיוק מוחלט האירוע שקדם לרצח – רצח כזה מוצדק. או במילים אחרות, היה רק פנחס אחד, ומי שינסה לחקות את מעשיו חוטא חטא חמור.

פנחס היה לאב טיפוס של הקנאות היהודית. עד היום הוא מהווה מודל לחיקוי לקנאים בתוכנו, כמי שקם ועשה מעשה קיצוני ובכך הציל את ישראל. הוא היה המודל למטורפים שבקנאים בתוכנו, כמו יגאל עמיר וברוך גולדשטיין, ושל מי שמסיתים למעשים קיצוניים ומטורפים.

במגילת העצמאות אנו מתהדרים בצדק, בכך שהנחלנו לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי, אותו כתב עמנו בארץ ישראל. עיקרו של התנ"ך הוא עשרת הדברות והחשוב בעשרת הדיברות הוא "לא תרצח".

אולם יש להודות שיש ביהדות גם דברים אפלים, הנותנים הכשר לתועבות נוראות, בשם היהדות. חובתנו להיאבק על דרכה המוסרית של היהדות ושל מדינת ישראל, ולהוקיע את תופעות הקנאות, שעלולות להמיט עלינו אסון.

לכן מוטב היה שהפרשה לא תקרא על שם פנחס. ולמה על שם נועה? טוב, זה לא חייב להיות נועה אלא גם מחלה, חגלה, מִלכה או תרצה. אלו הן חמש בנותיו של צלופחד. אותו אבו-אל-בנאת מת, וכיוון שאין לו בן, על פי החוק היבש אין לו יורש ולכן אין למשפחתו נחלה בארץ ישראל. בנות צלופח תבעו ממשה נחלה, משה התייעץ על ריבונו של עולם, ונקבעה הלכה לדורות שבמקרה כזו, הבנות זכאיות לנחלה.

קשה להבין את גודל המהפכה של הלכה זו, בנורמות הפטריאכליות של התקופה, שבה האישה נחשבה לרכוש. המסר לימינו, הוא דבקות ברעיון של שוויון מגדרי. בזכות נועה ואחיותיה, בנות צלופחד, אנו יכולים לראות בכך ערך יהודי.

3 מחשבות על “דרשה לפרשת "פנחס" תשפ"א

  1. קנאות? זה דבר מאוד סובייקטיבי. משום מה חילונים ושמאלנים תמיד מייחסים אותה רק לשומרי מצוות וקנאי הארץ.

    אבל מהי קנאות פסולה לנטולת מוסר ורציונל היום לטעון למשל שנתניהו אשם ולכן אינו ראוי עוד לשמש כראש ממשלה, גם מבלי שהפרקליטות הזונה הצליחה לגבש נגדו כתב תביעה משמעותי וחוקי? משה"תן" בתיק 4000 התרחסק כליל, ברור לכל שלא יכול להתקיים "תן וקח" (כיסוי אוהד לכאורה בוואללה בתמורה לאישור "עסקת בזק-yes" . מה גם ש"עסקת בזק-yes" ראשיתה בכלל ב-2005 של אולמרט והמשכו היה בדרגים המקצועיים הנוגעים בדבר. מאז היא דישדשה עשור של עליות ומורדות כולל הקפאת נכסים של אלוביץ לפרק זמן די ארוך בזמנו של נתניהו. נתניהו מעולם לא דיבר או לחץ על מאן דהוא לאשר או לדחות את העסקה. העסקה הבשילה ביוני 2015 בלי כל מעורבות של נתניהו. נתניהו נדרש רק לחתום על חתימת קיום פורמלית לפי חוק, כמו שהוא חותם על עשרות מסמכים שבוע שבוע. הגורמים המשמעותיים שאישרו את מיזוג בזק- yes בתהליך הארוך הזה היו מועצת הכבלים והלוויין (אישור פה אחד), חברת "עדליא" שהוסמכה ע"י היועמ"ש של משרד התקשורת ויועמ"ש הממשלה לתת "חוות דעת מקצועית כלכלית". שב"כ – בזמן שרוני אלשיך שימש כסגן וממלא מקום ראש השב"כ. הממונה על ההגבלים העסקיים. 2 היועמ"שים של ממשלת ישראל: שנתבקשו ע"י משרד התקשורת לתת חוות דעת משפטית -עו"ד וינשטיין, שנתן לנתניהו "כתב זיכוי" בדמות "אישור המיזוג"; ועו"ד מנדלבליט, שנתן לנתניהו "כתב זיכוי" בדמות "הסדר ניגוד עניינים". תמוה שמנדלבליט אישר את העסקה ואחרי שנתניהו חותם עלינ חתימת קיום כנדרש לפי חוק, הוא פתאום מחליט שמעשהו של נתניהו פלילי. מעניין למה ב"סיכום חקירת המשטרה" ובסיכום "כתב החשדות" של היועמ"ש שני המסמכים של ביועמ"שים האלה בכלל לא מוזכרים!!!! ובינתיים במהלך המשפט, שהוחרם ע"י התקשרות האינטרסנטית המגוייסת, נחשף בכלל שאילן ישועה הוא שרלטן, כזבן שדואג רק לכיסו הפרטי. אדם די מוכשר אם הוא הצליח לחלוב את המערכת ב-80 מליוני ש"ח, מעולם לא נפגש עם נתניהו ואפילו לא דיבר איתו טלפונית/אינטרנטית. ואותו המוקצה מחמת מיאוס היה בקשרים הדורים עם 900! אנשי ציבור – מפוליטיקאים ובעלי עיתונים בכירים ועד אחרוני אנשי התקשורת, האומנות, הכלכלה, סלבריטאים ומעצבי דעת קהל. רק עם נתניהו לא !!!! והנ"ל נתן להם שירות תעמולה באתר "וואללה", נענה לבקשותיהם ולאיומיהם (הרצוג, לפיד, גנץ, מאיר כהן, אילן שילוח ועוד), וקיבל מהם תמורה, בין אם כספית ובין אם שוות כסף. שוות כסף? מסתבר שישועה היה גוזר קופונים על ידיעה חדשותית שנצפתה ע"י מינימום גולשים, כך שהיה לו אינטרס להפיץ אץת האתר בידיעות, גם מפוברקות, כדי להגיע לאן שהוא הגיע.

    אז קנאות לתקשורת שמאלנית מושחתית אינה עוד קנאות בשבילך?

    אהבתי

  2. בשביל מה נולדת אם כל מה שאתה יודע לעשות הוא לדקלם את הססמאות הנבובות של תעשיית השקרים של הנוכל? הרי כל טמבל יודע לצטט ולדקלם.

    אהבתי

  3. למה אתה מחשיב קנאות לברוך גולשדטיין ןיגאל עמיר ולא משייך קנאות דומה לאנשים כמו יוסי ביילין או פרס שרצו בדבקות דתית להכשיר את ה"חיה הדו רגלית" על 50שנות רצח כאשר הכל " למען עם ישראל" ורצו להרוס את מפעל נחיים שלך בשביל רוצח ההמונים אסד.
    קנאות ג4ה בהרבה צורות

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s