יש מוות הגדול מהחיים

על עולי הגרדום

12 לוחמי אצ"ל ולח"י עלו לגרדום בידי השלטון הבריטי: שלמה בן יוסף, אליהו חכים, אליהו בית צורי, דב גרונר, מרדכי אלקחי, אליעזר קשאני, יחיאל דרזנר, מאיר פיינשטיין, משה ברזני, יעקב וייס, אבשלום חביב ומאיר נקר.

השבוע, בכ"ח באייר, מלאו 74 שנים לגזר דינם של וייס, חביב ונקר. בעקבות גזר הדין, חטף אצ"ל שני סרג'נטים בריטיים והודיע שאם יוצאו השלושה להורג, יתלה אצ"ל את שני הסרג'נטים. הבריטים הוציאו את השלושה להורג, והאצ"ל קיים את הבטחתו והוציא להורג את הסרג'נטים. אמנם חטיפת הסרג'נטים לא הצילה את חייהם של שלושת הנדונים למוות, אך אחריה לא העזו עוד הבריטים להוציא להורג לוחמי מחתרת עבריים.

כתבתי ש-12 לוחמים עלו לגרדום, אך לא דייקתי. שנים מהם, מאיר פיינשטיין לוחם האצ"ל ומשה ברזני לוחם הלח"י התאבדו יחד כשפוצצו רימון ולא נתנו לבריטים את העונג להוציאם להורג. כוונתם הייתה לבצע מעשה תמות נפשי עם התליינים. לפוצץ את הרימון עם השוטרים הבריטיים שעמדו להוציא אותם להורג. אולם הרב יעקב גולדמן התעקש להיות אתם ברגעיהם האחרונים ולכן הם נאלצו להתחבק עם הרימון בין גופותיהם ולהתאבד בלי לפגוע בבריטים, מחשש שמא יפגעו ברב.

גבורתם של עולי הגרדום, באה לידי ביטוי בהתנהגותם בתא הנדונים למוות ואף ברגע התליה. הם שמרו עד הרגע האחרון על כבודם האנושי והלאומי וכשנתלו – פרצו בשירת "התקווה", ומתו כשההמנון הלאומי על שפתותיהם. כל אימת שאני שומע את הרעיון ההזוי של החלפת ההמנון הלאומי, בידי מי ש"נפש יהודי" לא באה להם טוב, אני חושב על עולי הגרדום, ומתחזק בהתנגדות נחרצת וחד-משמעית לרעיון הזה.

כל עולי הגרדום נשאו בפני בית המשפט נאומים פוליטיים. הם לא התחננו על חייהם, אלא נשאו דברי קטגוריה על האימפריה הבריטית הכובשת.

כך אמר במשפטו מאיר פיינשטיין:

קציני צבא הכיבוש: משטר של עצי תליה – זהו המשטר שהנכם רוצים להשליט בארץ זו שנועדה לשמש מגדל אור לאנושות כולה. וברשעותכם האווילית הנכם מניחים, כי ע"י משטר זה תצליחו לשבור את רוח עמנו, העם שכל הארץ הייתה לו לגרדום. טעיתם, תיווכחו כי נתקלתם בפלדה. בפלדה, המתחשלת לאש האהבה והשנאה – האהבה למולדת ולדרור, השנאה לשעבוד ולפולש. פלדה בוערת היא, לא תשברוה. את ידיכם תכוו.

מה רב עיוורונכם, עריצים בריטים, וכי לא השגתם עדיין מי התייצב נגדכם במסע זה, שאין לו דוגמא בתולדות העמים? האותנו תפחידו במוות? אותנו, שבמשך שנים האזנו לתקתוק של גלגלי הקרונות ההם, שהובילו את אחינו, את הורינו, את טובי עמנו, לשחיטה, שאף לה אין דוגמא בהיסטוריה האנושית? אותנו, ששאלנו והננו שואלים את עצמנו יום יום: במה טובים אנו מהם, ממיליוני אחינו? במה זכינו? הרי יכולנו להיות ביניהם ואתם בימות הפחד וברגעי הגסיסה?

ולשאלות אלו, הבאות וחוזרות, ישנה במצפוננו תשובה אחת: נשארנו בחיים לא כדי לחיות ולצפות, בתנאים של עבדות ודיכוי, לטרבלינקה חדשה. נשארנו בחיים, כדי להבטיח חיים, חופש וכבוד לנו, לעמנו, לבנינו ולבני בנינו לדורי דורות. נשארנו בחיים, כדי שלא ישנה עוד מה שאירע שם ומה שקרה ועלול לקרות כאן תחת שלטונכם, שלטון הבגידה, שלטון הדמים.

על כן אותנו אין להפחיד. למד למדנו – ובאיזה קורבנות חינם למדנו? כי יש חיים הגרועים ממות ויש מוות הגדול מן החיים: ואם עדיין לא הבינותם את החיזיון הזה של האומה, שאין לה מה להפסיד זולת כבלי שעבודה, זולת "פרספקטיבה" של מאיידנק חדש, אות היא, כי הוכיתם בסנוורים כדי שתורדו מן הבמה, שממנה מורידה ההשגחה העליונה את כל אלה, הקמים על העם הנצחי לכלותו. אשור ובבל, יוון ורומא, ספרד וגרמניה קדמו לכם. אך אתם תבואו בעקבותיהם. חוק עולם הוא.

את זאת רציתי לומר לכם, קצינים בריטים, לכם ולשולחיכם. ובאשר לי, אינני רוצה להוסיף דבר על דברי חברי. שבוי אנוכי והנני דורש יחס כאל שבוי מלחמה.

* תבור – יהדות ישראלית

מחשבה אחת על “יש מוות הגדול מהחיים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s