תפקיד מיותר

ח"כ מיכאל ביטון הוא אחד הטובים והערכיים בין חברי כחול לבן, מנהיג חברתי מעורר השראה, שהיה מופת בתפקידו כראש עיריית ירוחם. אין ספק שהוא ראוי מאוד לתפקיד שר בממשלת ישראל וייטיב למלא תפקיד זה.

לצערי הרב, ביטון מונה לתפקיד ההזוי והמיותר ביותר בממשלה – שר במשרד הביטחון. אני במקומו הייתי אומר לגנץ: לא, תודה, ומשרת את העם כחבר כנסת, אולי כראש ועדה חשובה. חבל.

ביטון לא יהיה הראשון שיכהן כשר שני במשרד ממשלתי. קדם לו מאיר שטרית, שהיה שר במשרד האוצר, בתקופת כהונתו של נתניהו כשר האוצר.

להלן מאמר נגד התפקיד הזה, שפרסמתי ב-2004 בטור שפרסמתי פעמיים בשבוע בפורטל לזכויות האזרח וצדק חברתי BSH:

השר המיותר

שר האוצר בנימין נתניהו, מרבה להשתמש במשל האיש הרזה, הנושא על גבו את האיש השמן. משל זה, הוא הביטוי הציורי שנועד להמחיש את אחד מעיקרי משנתו הכלכלית של נתניהו – השרות הציבורי הנו מנגנון שמן ומנופח, עתיר כו"א מיותר וכדי להציל את כלכלת ישראל יש לצמצם אותו באופן דרסטי. כדי לממש את התפיסה פוטרו עובדים רבים בשרות הציבורי, חרף האבטלה הגואה.

והנה, דווקא הוא, דווקא במשרדו, מבצע מהלך חסר תקדים – ממנה שר שני במשרד ממשלתי, השר מאיר שטרית. מבחינת איכות השלטון וההיגיינה הציבורית, מינוי כזה, בתקופה כזו, היא שערוריה, לא פחות.

אחת למספר חודשים, מציע שר האוצר הצעה חדשה לקיצוץ כואב במשרדי הממשלה, ובהם משרדי החינוך, הבריאות והרווחה. את טענות המשרדים על הפגיעה הקשה בציבור כתוצאה מקיצוצים אלה, פוטר נתניהו באמירה שאין כל סיבה לפגוע בציבור – בסך הכל צריך "להתייעל". להתייעל, כלומר לפטר עובדים מיותרים. הוא אפילו לא חושב לגלות דוגמה אישית, בחינת "הקיצוץ מתחיל מבית" ולפטר את השר המיותר. מאיר שטרית עצמו, מראשי המטיפים להתייעלות ולקיצוצים, אינו חושב לרגע שעליו לשמש דוגמה אישית ולהתפטר מתפקידו המיותר.

התמוה הוא, ששרי הממשלה אפילו אינם מעלים על דעתם לדרוש זאת. כאשר חרב הקיצוצים הונפה לעבר משרדי הממשלה, שרים הרבו להתראיין ולתקוף את משרד האוצר על משרות מנופחות בתוכו, על ארבעה אנשים המקבלים שכר מנכ"ל וכן הלאה. איש מהם לא קרא לפטר את הפוליטיקאי המיותר שבחבורה. יש איזה קשר שתיקה בין השרים, לפיו איש לא יעלה את האפשרות של התייעלות באמצעות צמצום הדרג הפוליטי. מי ירצה להסתכן בקביעת תקדים כזה?

ניתן לפטור את הדרישה לפיטוריו או התפטרותו של השר שטרית, באמירה שזו קטנוניות. האם משכורת אחת של שר תשנה משהו במצב הכלכלי של המדינה? ואכן, התרומה הכלכלית הישירה של גריעת שכרו של שר אחד, לא תעלה ולא תוריד בתמונה הכוללת של הכלכלה הישראלית. אך טענה זו עומדת ביתר תוקף, בפיטוריו של כל עובד בודד, שמשכורתו בוודאי נמוכה לאין ערוך ממשכורת שר. אך בעידן של פיטורין המוניים, מן הדין שהראשון שיפוטר הוא השר המיותר. שהרי בניגוד לאותו עובד בודד, השר לא יהפוך למובטל, אלא ימשיך לכהן כח"כ. יתר על כן, שר – פירושו לשכה, רכב, נהג, מזכירות, יועצים, עוזרים וכן הלאה, ומדובר בסכום לא מבוטל.

טענה אחרת שניתן להשמיע בתגובה לדרישה לפטר את השר שטרית, היא שכלל אין הוא מיותר. להיפך, האדם עושה לילות כימים בתפקידו. איני חולק על טענה זו. אדם חרוץ ואקטיבי, גם אם הוא ממונה לתפקיד מיותר, ימצא בו כר לעשייה. אין לי ספק, שאילו ימונה שטרית לתפקיד שר שני במשרד לאיכות הסביבה, הוא לא ישתעמם לרגע. אני גם משוכנע, שאם ח"כ מיכאל איתן, לדוגמה, ימונה לתפקיד שר שלישי במשרד האוצר, לא תחסר לא תעסוקה, והוא הדין גם בשר העשירי. אולם האופן הנכון לניהול משרד ממשלתי, הוא שבראשו עומד דרג פוליטי של איש אחד ותחתיו – דרג ביצועי של אנשי מקצוע, משרתי הציבור. גם תפקיד סגן שר הוא תפקיד מיותר, שכל ייעודו חלוקת שלל לפוליטיקאים. אבל מינוי שר שני, ודווקא במשרד האוצר, ודווקא בתקופה כזו, ודווקא תחת נתניהו, נושא דגל ההתייעלות, היא כבר חציית כל הגבולות. הרי אין כל סיבה עניינית למינויו של שטרית לתפקיד. הסיבה היחידה למינוי, היא מתן פרס תנחומים למקורבו הנאמן של נתניהו.

אילו היה למאיר שטרית קמצוץ של יושרה ואחריות ציבורית, הוא לא היה משרת יום אחד בתפקידו המיותר. אבל לדרוש משר דוגמה אישית, בימים טרופים אלו, זו כבר, כנראה, ציפיה מוגזמת.

* חדשות בן עזר

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s