דרשה לשבת הגדול תש"ף – פרשת "צו"

השבת שלפני הפסח נקראת שבת הגדול, והיא מוקדשת להתכוננות שלנו כפרטים, כמשפחות וכקהילה לחג הפסח.

לפני חמש שנים הנהגנו מסורת אורטלית – אנו מקבלים את השבת בחיק הטבע, ב"מתחם ל"ג בעומר", באפיית מצות על הסאג' כמו אבותינו שיצאו ממצרים.

השנה לא נוכל לבצע זאת, כפי שאיננו יכולים לבצע דברים נוספים בימי קורונה אלה. לראשונה מאז הקמת אורטל, לא נחגוג סדר פסח קיבוצי.

הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, לפני למעלה מ-300 שנה, אמר דברים שכאילו נכתבו הבוקר: "בכל דור יש פירוש חדש על יציאת מצרים. ולא רק בכל דור, אלא בכל אדם ואדם יש נקודה של חירות, שהיא פירוש ליציאת מצרים, ואת הנקודה הזו יכול לברר רק האדם עצמו. לכן אמרו חכמים בהגדה עצמה, שבכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים – לא בכאילו אלא ממש. לכל אחד מאתנו יש מצרים קטנה או מיצר גדול. בכל אחד מאתנו שוכן פרעה המתעקש להשאירנו בעבדות, אך בכל אחד מאתנו יש נקודה אחת פנימית של חירות, המבקשת גאולה. כל אחד מאתנו עובר בחייו הפרטיים מסעות שונים ומשונים, כמו אותם מסעות שעברו בני ישראל במצרים ובמדבר, וכאשר אנו לומדים מסעות אלו, אנו משחררים את אותה נקודת חירות פנימית בדרך על הגאולה האישית שלנו".

המיצר שלנו השנה הוא אורח החיים המבודד שנכפה עלינו מפאת הקורונה. גם את סדר הפסח נחגוג כל משפחה גרעינית בביתה, ללא אורחים ובלי להתארח. נשב בבתינו, כמו אבותינו בליל הפסח המקורי, ליל יציאת מצרים, בתקווה שהמגפה תפסח על בתינו. כמונו ייסובו לליל סדר של המשפחה הגרעינית כל בית ישראל בארץ ובתפוצות הגולה. וכך נחוש כולנו, בתוך ההיסגרות, לא רק את הלבד אלא גם את היחד, את הסולידריות של עם שלם, היושב בביתו ומספר ביציאת מצרים, מספר את סיפורו של עם ישראל.

בליל הסדר נספר את סיפורם של ארבעת הבנים. ומיהו הבן הרשע? זה שהוציא את עצמו מן הכלל, ושאל: "מה העבודה הזאת לכם"? נאמר עליו שבכך שהוציא את עצמו מן הכלל, הוא כפר בעיקר. זו המהות של הערבות ההדדית, של הסולידריות החברתית והלאומית. אנו חלק מקולקטיב – מקיבוץ, מקהילה, מאומה והשנה במיוחד מהאנושות כולה. וכל אחד מאתנו נושא באחריות אישית לבריאות הכלל ולשלומו. כאשר אני מקפיד על ההוראות אני שומר לא רק על עצמי, אלא גם על שלום כל הסובבים אותי. דווקא המגיפה מזכירה לנו מה המשמעות של אחריות אישית ושל ערבות הדדית. ומי שמצפצף ולא נוהג על פי הכללים, פוגע לא רק בעצמו, אלא בכל הסביבה ונותן יד להתפשטות המגיפה. ועל כן, הוא הבן הרשע מן ההגדה.

פרשת השבוע היא פרשת "צו" העוסקת כולה בעבודת הקורבנות. עבודת הקורבנות היא פולחן השייך לשלב הפרימיטיבי של היהדות. התקדמנו מאז מאוד. את זבח הפסח מחליפה חוויית סדר הפסח. ומעבודת הקורבנות ניקח את הערך של נתינה ממשהו השייך לנו כפרטים למען הכלל. קיבוץ אורטל מבוסס על רוח ההתנדבות והנתינה, והרוח הזו היא החוסן הקהילתי והעוצמה שלנו. היא באה לידי ביטוי בשגרה, וביתר שאת בימי חירום. ההירתמות של החברים ושל הנוער האורטלי לכל עשיה למען הקהילה בימים אלה מרחיבה את הלב. אני משוכנע שקהילת אורטל תצא ממשבר הקורונה מחוזקת, חזקה יותר וטובה יותר מכפי שנכנסה אליו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s