דרשה לפרשת "תצוה" תש"ף

קבלת שבת באורטל 6.3.20

השבת שלפני פורים נקראת שבת "זכור", ובנוסף לפרשה קוראים בה את הפסוקים "זכור את אשר עשה לך עמלק". זאת, כיוון שהמן, שניסה להרוג להשמיד ולאבד את עם ישראל היה מזרע עמלק.

חז"ל לא אהבו את מצוות השמדת עמלק, ודרשו אותה בדרכים שונות. קודם כל הבהירו שעמלק אינו קיים עוד, ואין עם אחר שיש להתייחס אליו כאל עמלק. אבל חלק מן המדרשים דיברו על העמלק שבתוכנו, כלומר שכל אחד צריך לבער את הרע מקרבו. ומהו הרע הזה? מדוע מכל האויבים רק על עמלק ניתן ציווי כזה? כי לאחר צאת ישראל ממצרים התנפל עמלק דווקא על החלשים והמשתרכים מאחור, במלחמה מלוכלכת. והמסר הוא ערבות הדדית וסולידריות עם החלשים בחברה. ולכן, ביעור העמלק שבתוכנו הוא מלחמה בעוני, צמצום פערים, צדק חברתי.

פורים הוא חג התחפושות, וגם הפרשה שלנו עוסקת בהרחבה בתחפושת. תחפושתו של הכהן הגדול.

גיבור פרשת "תצווה" הוא אהרון הכהן. הוא גיבור שאינו עושה דבר. רוב הפרשה היא תיאור חליפת הפאר שלו ושל הכוהנים הגדולים לדורותיהם. פרשה שלמה, כמעט, מוקדשת לתיאור של פאר, של ראוותנות, של חיצוניות. כמה כסף הושקע בביגוד הזה, ולאילו מטרות קצת יותר חיוניות ניתן היה להקדיש אותו. האם זו רוח היהדות?

ומה לבש משה? בשום מקום לא נכתב דבר על חליפת השרד שלו. מן הסתם, משה, שאגב קראו לו פשוט משה – את שם המשפחה "רבנו" הדביקו לו אחרי אלף שנים, לבש בגדים פשוטים, כאחד האדם. הוא לא נזקק לפאר הזה. הוא התלבש בבגדי רועה בדואי. הוא לא היה זקוק למחיצה בינו לבין בני עמו. הוא לא היה זקוק לאישור חיצוני להיותו מנהיג. הוא היה מנהיג אמת.

ואהרון? אהרון לא הגיע למנהיגות בזכות עצמו, אלא בזכות היותו "אחשל". הוא בלט בצחצחות הלשון וכישורי הדיפלומט שלו, בהם כיסה על החיסרון של משה – העדר כושר רטורי, בהיותו כבד פה וכבד לשון.

מבחנו כמנהיג יהיה בשבוע הבא, בפרשת "כי תישא". בהעדרו של משה, שבושש לרדת מן ההר, עיני העם היו נשואות אליו. התוצאה הייתה עגל הזהב. התנהגותו של אהרון בפרשת עגל הזהב, היא של מנהיג פופוליסט, שאינו מנהיג את העם אלא מונהג בידי העם. הוא מבצע את רצון העם מבלי לנסות להשפיע עליו ולחנך אותו ולבסוף בורח מאחריות ומאשים את העם. זהו כשל מנהיגותי חמור.

מסתבר שפאר אינו מהווה תחליף למנהיגות אמת. ומי שעושה אנלוגיות לימינו, עושה זאת על אחריותו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s