דרשה לפרשת "וירא" תש"ף

קבלת שבת באורטל 15.11.19

פרשת "וירא" היא פרשה דרמטית ומטלטלת וליבתה – עקדת יצחק ומהפכת סדום ועמורה.

אני רוצה להתייחס הפעם לנושא הכנסת אורחים. אברהם אבינו הוא מופת להכנסת אורחים.

בסוף הפרשה הקודמת, מסופר על שאברהם מל את עצמו, בגיל 99. פרשה זו נפתחת בתיאורו של אברהם, יושב בניחותא בפתח האוהל, מנסה לתפוס קצת בריזה וצל, לנוח ולהחלים מהניתוח. ולפתע, הוא רואה שלושה אנשים מתקרבים לאוהלו, והוא יוצא מגדרו כדי להעניק להם אירוח מופתי. הוא נכנס ממש לבולמוס של עשיה, והתורה מתארת זאת בשורה של פעלים המתארים זאת:
וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו. וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה. וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל-נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ. יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ. וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם, אַחַר תַּעֲבֹרוּ כִּי-עַל-כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל-עַבְדְּכֶם. וַיֹּאמְרוּ: כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל-שָׂרָה, וַיֹּאמֶר: מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת, לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. וְאֶל-הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב, וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר, וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ. וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם, וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ.

וירץ, מהרי, רץ, וימהר.

אברהם לא ידע שאלה שלושה מלאכים. הם מבשרים לו ששרה תלד לו בן בעוד שנה. משם הם המשיכו בדרכם, בשליחותם לסדום, להחריבה. אלוהים מספר על כך לאברהם שעומד אתו על המקח, תובע ממנו דוגמה אישית של מוסר ומשפט אך לא מצליח להעביר את רוע הגזרה.

התמונה הבאה היא כבר בסדום. בסדום אנו רואים את הפער בין לוט, אחיינו של אברהם, שגדל על ברכיו והפנים את ערכיו, לבין תושבי סדום. כך מקבל לוט את אורחיו: וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב, וְלוֹט יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-סְדֹם. וַיַּרְא-לוֹט, וַיָּקָם לִקְרָאתָם, וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה. וַיֹּאמֶר: הִנֶּה נָּא-אֲדֹנַי, סוּרוּ נָא אֶל-בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ, וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם, וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם. וַיֹּאמְרוּ: לֹּא. כִּי בָרְחוֹב נָלִין. וַיִּפְצַר-בָּם מְאֹד, וַיָּסֻרוּ אֵלָיו, וַיָּבֹאוּ אֶל-בֵּיתוֹ, וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וּמַצּוֹת אָפָה, וַיֹּאכֵלוּ.

ואז מתפשטת השמועה ברחבי סדום, על האורחים שהגיעו. וכך הגיבו הסדומניקים: טֶרֶם יִשְׁכָּבוּ, וְאַנְשֵׁי הָעִיר, אַנְשֵׁי סְדֹם, נָסַבּוּ עַל-הַבַּיִת, מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן; כָּל-הָעָם מִקָּצֶה. וַיִּקְרְאוּ אֶל-לוֹט, וַיֹּאמְרוּ לוֹ: אַיֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה? הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ וְנֵדְעָה אֹתָם. וַיֵּצֵא אֲלֵהֶם לוֹט הַפֶּתְחָה וְהַדֶּלֶת סָגַר אַחֲרָיו. וַיֹּאמַר: אַל-נָא, אַחַי, תָּרֵעוּ. הִנֵּה-נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אִישׁ, אוֹצִיאָה-נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם, וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם. רַק לָאֲנָשִׁים הָאֵל אַל-תַּעֲשׂוּ דָבָר, כִּי-עַל-כֵּן בָּאוּ בְּצֵל קֹרָתִי. וַיֹּאמְרוּ: גֶּשׁ-הָלְאָה! וַיֹּאמְרוּ: הָאֶחָד בָּא-לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט?! עַתָּה נָרַע לְךָ מֵהֶם, וַיִּפְצְרוּ בָאִישׁ בְּלוֹט מְאֹד, וַיִּגְּשׁוּ לִשְׁבֹּר הַדָּלֶת.

סדום החטאה הייתה עיר של מעשי סדום. הגיעו שני זרים – העם דורש אונס המוני. לוט עומד מול כולם, ושומר עליהם מפני הלינץ', כי הם אורחיו. על כך הוא ראוי לצל"ש. אבל אנו ניקח ממנו את הצל"ש בשל הצעתו המגונה, למסור להם את בנותיו שיעשו בהם כטוב בעיניהם, ובלבד שלא ייגעו באורחים. והם משיבים לו: מי אתה, חתיכת נקלט, שתלמד אותנו איך נוהגים בסדום?

הסוף ידוע. סדום, העיר החטאה, שפוגעת באורחיה, נהפכת וחרבה. ואילו לוט ומשפחתו, לא רק בשל ייחוסו הביולוגי, אלא כיוון שהפנים את ערכי אברהם, את ערך הכנסת האורחים, ניצלים.

מידת הכנסת אורחים היא סימן ההיכר של אברהם אבינו. מעשה אבות – סימן לבנים. אנו, תושבי הגולן וחברי אורטל, פותחים את בתינו לתושבי אזורי עימות בעתות מצוקה. אירחנו תושבים מקריית שמונה והסביבה במבצע דין וחשבון, במבצע ענבי זעם, בתקופת המתח לקראת הנסיגה מלבנון ובעיקר במלחמת לבנון השניה. ואירחנו תושבים מעוטף עזה בעופרת יצוקה, בעמוד ענן, בצוק איתן ובסבבים שונים. וגם השבוע, בסבב הנוכחי, אירחנו – הפעם "בקטנה".

ואנו מייחלים ליום שלא יהיה עוד צורך לארח בנסיבות כאלו, ושאת מידת הכנסת האורחים נשכיל לבטא בנסיבות חיוביות בלבד, כמו באירוחי משפחות לקליטה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s