יהושע ט: בתחבולות תעשה שלום

בספר משלי נאמר: "כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה". הפרק מלמד אותנו חכמה נוספת, חכמת העורמה המדינית, בתחבולות תעשה שלום.

השלום בין ישראל לגבעונים נעשה בתחבולה. עורמה, תחבולה, של הצד החלש. הגבעונים ידעו שאין בכוחם לגבור על ישראל במלחמה, שבה הם יושמדו, ולכן העדיפו להימנע ממלחמה ובחרו בדרך השלום. אולם הם ידעו שאינם פרטנר לשלום, כי ידעו על צו ההשמדה של תושבי הארץ. לכן, התחפשו לבני ארץ רחוקה שעלו לרגל לישראל כדי לחתום על ברית. הם הסבירו את היוזמה בהכרת כוחו של ישראל. יהושע ונשיאי העדה האמינו לסיפור, וכרתו עמם ברית שלום, ונשבעו לא לפגוע בהם.

כאשר התבררה האמת, עמדה ההנהגה הישראלית בפני דילמה אתית. מה דינו של הסכם שהושג במרמה? האם יש לקיימו, כי הסכם הוא הסכם, שבועה היא שבועה, ברית היא ברית, או שכיוון שהושג במרמה הוא בטל ומבוטל?

כאשר הנשיא האמריקאי טראמפ עמד בפני אותה דילמה, הוא החליט לבטל את הסכם הגרעין, שהופר בעורמה ובשקר.

יהושע וזקני העדה נהגו אחרת. כוחה של שבועה בתקופת המקרא היה אדיר. המחיר של הפרת שבועה גדול יותר מהמחיר של קיום הסכם שהושג במרמה. את השבועה הם לא הפרו, ונקטו דרך ביניים.

הם הקפידו על לשון השבועה בהגדרה מינימליסטית. "וַיַּעַשׂ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ שָׁלוֹם וַיִּכְרֹת לָהֶם בְּרִית לְחַיּוֹתָם, וַיִּשָּׁבְעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה".

הברית והשבועה היו "לְחַיּוֹתָם", ולכן לא השמידו אותם. אך נטלו את חירותם והפכום לעבדים. הרי הם לא נשבעו ליחסי שכנות טובים והוגנים, ולא נשבעו לחירותם של הגבעונים.

הגדרת העבדות היא "חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם".

וכאן בולט ההבדל בין נשיאי העדה לבין יהושע. נשיאי העדה נהגו כפוליטיקאים. הציבור הרחב לא אהב את ההחלטה להחיות את הגבעונים. נשיאי העדה רצו לרצות את ההמון, ולכן הסבירו לו שלא יכלו להפר את שבועתם, אך פיצו את העם בכך שהגבעונים יהיו עבדיהם של הישראלים: "וַיִּהְיוּ חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לְכָל הָעֵדָה".

יהושע לא אהב את ההחלטה הפופוליסטית של הפוליטיקאים ושינה אותה. נכון, את השבועה אין להפר, ונכון להעניש את הגבעונים בעבדות. אך אין להפוך אותם לעבדיהם של "כל העדה", אלא לעבדי הכלל – עבדים בשירות הציבור ולאחר הקמת בית המקדש – עבדי בית המקדש. "וַיִּתְּנֵם יְהוֹשֻׁעַ בַּיּוֹם הַהוּא חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לָעֵדָה, וּלְמִזְבַּח יְהוָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה, אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".

* 929

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s