איוב כב: אֵין קֵץ לַעֲו‍ֹנֹתֶיךָ, או: המדרון החלקלק של הצדקנות

בפרק זה נפתח סבב הנאומים השלישי של רעי איוב. גם את הסבב הזה, כמו את שני קודמיו, פתח אליפז התימני. והפעם – עליית מדרגה, הסלמה חריפה בעוצמת ההאשמות כלפי איוב. כבר בסבב הקודם שמענו שאיוב רשע, והפעם מציג בפניו אליפז כתב אישום חריף מאוד.

כותרת כתב האישום כללית, אך קשה וצורבת: הֲלֹא רָעָתְךָ רַבָּה, וְאֵין קֵץ לַעֲו‍ֹנֹתֶיךָ.
אתה החוטא האולטימטיבי. עוונותיך אינסופיים. בעצם, אתה אדם שכולו עוון, חטא ורשע.

ואז הוא מתחיל לפרט. ופירוט חטאיו של איוב, הוא תמונת ראי של הפסוקים בתנ"ך המתארים צדיק. כלומר חטאיו של איוב הם החטאים החמורים והמכוערים ביותר – חטאים חברתיים, פגיעה מכוונת בחלש ובחסר הישע, הטיית משפט לטובת החזקים ובעלי הזרוע.

כִּי תַחְבֹּל אַחֶיךָ חִנָּם וּבִגְדֵי עֲרוּמִּים תַּפְשִׁיט. לֹא מַיִם עָיֵף תַּשְׁקֶה וּמֵרָעֵב תִּמְנַע לָחֶם. וְאִישׁ זְרוֹעַ לוֹ הָאָרֶץ וּנְשׂוּא פָנִים יֵשֶׁב בָּהּ. אַלְמָנוֹת שִׁלַּחְתָּ רֵיקָם וּזְרֹעוֹת יְתֹמִים יְדֻכָּא.

אולי הוא צודק? אולי באמת איוב כזה רשע ולא ידענו?

אבל אנו הרי יודעים שאיוב הוא צדיק תמים. אנו יודעים שגם אלוהים יודע זאת. אנו גם יודעים שאיוב לא נענש על חטאים, אלא עבר התעללות שטנית, תרתי משמע, בשל התערבות בין השטן ואלוהים על בשרו של איוב וחיי ילדיו. יתר על כן, בהמשך הספר ניווכח, שההאשמות של אליפז על איוב, הן דווקא בנושאים שבהם הוא מצטיין במיוחד בצדיקותו.

וכיוון שהמידע הזה בידינו, אנו יודעים שאליפז משקר, שהוא טופל על איוב אשמת שווא. איך התדרדר אליפז, איך התדרדרו רעי איוב, שהם הגיעו למקום כל כך שפל, עד שהם תופרים עליו תיק כזה ומעלילים עליו עלילות בזויות כאלו.

מעניין לעקוב אחרי המהלך של רעי איוב, ולראות את ההידרדרות במדרון החלקלק של הצדקנות המתחסדת והטהרנית. זה חשוב, כי מי כמונו מכירים את התופעה הזאת, של תהליכי הדה-לגיטימציה למדינת ישראל, כולל מצד גורמים בתוכה.

הבה נחזור לתקציר הפרקים הקודמים. שלושת רעי איוב גילו חברות טובה ובאו לנחמו באבלו ובכאבו. במשך שבעה ימים הם יושבים ושותקים. וכי מה כבר אפשר לומר מול האסון הזה, מול העוול הזה? לאחר שבוע שתיקה הם מצטרפים ל"שוברים שתיקה" ומתחילים במסע הצדקנות.

תחילה הם מדברים בשם רעיון מסדר, פרדיגמה של תורת הגמול. כיוון שתורת הגמול היא "צדיק וטוב לו, רשע ורע לו", הם מסיקים בהיפוך, שמי שרע לו, הוא בהכרח רשע.

אין הם יודעים לומר דבר רע על איוב, אולם עצם העובדה שהוא סובל, מעידה עליו שהוא חטא. אחרת, למה הוא סובל? אלמנטרי.

מרגע שהם עלו על המדרון החלקלק של הצדקנות, הם יורדים קומה. ובקומה מינוס 2 הם טוענים, שסירובו של איוב לצידוק הדין מעיד עליו בדיעבד שהוא חוטא, ושהעונש מגיע לו.

והם ממשיכים להידרדר במדרון, ובהגיעם לקומה מינוס 3, הם כבר מכנסים מסיבות עיתונאים, עוברים עם הרצאות בקמפוסים, מוציאים חוברות ומפיקים סרטונים עם כתב אישום מפורט, שכל כולו היפוכה של האמת. וספק אם הם לא הידרדרו כבר לקומה מינוס 4, שבה הם עצמם מתחילים להאמין לשקרים הללו.

אנו מכירים את התופעה הזאת כל כך טוב, כל כך מקרוב.

* 929

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s