צרור הערות 17.9.17

* איזונים ובלמים – שיטת המשטר הדמוקרטית מבוססת על איזונים ובלמים בין הרשויות. הבקרה השיפוטית של בית המשפט על החקיקה, כולל היכולת לפסול חוקים הסותרים את החוקה (וחוקי היסוד בישראל הם חוקה בהתהוות), הם מרכיב חשוב במערכת האיזונים והבלמים הדמוקרטית. אולם פסילת חוק היא נשק יום הדין; השימוש בה צריך להיות במשורה, נדיר ביותר. זילות השימוש בכוח הזה בידי בית המשפט, פוגע הן במעמד בית המשפט העליון ואמון הציבור בו והן ברשות המחוקקת המייצגת את הציבור שבחר בה.

מערכת איזונים ובלמים נועדה למנוע עוצמת יתר לאחת הרשויות. גם את עוצמתה של הרשות השופטת יש לאזן. ולכן, יש מקום לפסקת התגברות, המאפשרת לכנסת להתגבר על פסילת חוק. אבל גם היכולת הזאת חייבת להיות מרוסנת, שלא תסרס את בית המשפט.

התגברות על פסילת חוק ברוב של 61 ח"כים, כפי שהציע בשעתו שר המשפטים דניאל פרידמן, עושה צחוק מהביקורת השיפוטית, כיוון שמשמעותה היא, שהקואליציה תוכל להתגבר על כל פסילת חוק באופן אוטומטי.

אחזור על ההצעה שכבר הצעתי פעמים אחדות בעבר: ניתן יהיה לפסול חוק של הכנסת רק ברוב של 2/3 משופטי בית המשפט העליון, בהרכב של 9 שופטים לפחות. ניתן להתגבר על פסילת חוק, ברוב של 2/3 מכלל חברי הכנסת.

עדין לא ברורים פרטי הצעת חוק יסוד החקיקה שמגבשים השרים בנט ושקד, ומן הסתם מה שיציעו היום ישתנה במהלך החקיקה, כפי שקורה בדרך כלל. אך עצם העלאת הנושא לדיון ולגיבוש חוק חדש, חיוני וחיובי. ובוודאי שעצם חקיקת חוק יסוד חקיקה, המסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות ואת דרכי החקיקה בישראל, הוא התקדמות משמעותית בגיבוש חוקה לישראל.

* אינו צד בעניין – בדיוק כפי שאין זה תפקידו של בג"ץ להילחם בעוני, להגן על גבולות המדינה ולנהל את יחסי החוץ של ישראל, כך אין זה מתפקידו להתמודד עם ההשתמטות הממארת של המגזר החרדי מצה"ל. זה תפקידן של הכנסת והממשלה, ואם הן אינן מבצעות את המלאכה, ולמרבה הצער הן אינן מבצעות את המלאכה, יש לנהל על כך מאבק ציבורי או להחליפן בקלפי. בית המשפט אינו צד בעניין.

* תהיה מלחמה – החרדים הגיבו על פסיקת בג"ץ באיום ש"תהיה כאן מלחמה". נו, ומי ילחמו במלחמה הזאת? אלה שממיתים עצמם באוהלה של תורה?

* תינוקות שנשבו – כיוון שאנו בחודש הרחמים והסליחות, אני מנסה ללמד סניגוריה על החרדים הצעירים שמשתמטים מצה"ל, מההגנה על המולדת ועל חייהם של אזרחי ישראל. דבר הסניגוריה היחיד שאני מוצא, הוא שהם תינוקות שנשבו.

* במקום שבעלי תשובה מתגייסים – מה איחוליי לשנה הבאה עלינו לטובה למשתמטים החרדים? שיחזרו בתשובה.

* הציונות החדשה – תגובה אוטומטית על פסיקת בג"ץ בנושא השתמטות החרדים, של פעיל ימין (בפייסבוק): "בג"ץ הכריז מלחמה על הציונות". הבנתי. ציונות = השתמטות מצה"ל. עולם הפוך.

אני נגד התערבות בית המשפט בנושא, למרות שאני תומך בתוכן הפסיקה. אבל זו החלטה ציונית ממדרגה ראשונה, בעוד ההשתמטות היא אנטי ציונית. אני נגד האקטיביזם השיפוטי, אבל החלטה זו מוכיחה שהטענה שבג"ץ אינו ציוני היא שקר נתעב. הרי בג"ץ יכול היה לפסוק, בשם זכויות האדם, שיש לקבל את ההשתמטות ההמונית של החרדים בשם "חופש המצפון" או משהו מהבליל הזה, מארסנל הממבו-ג'מבו הפסאודו-ליברלי. אך הוא העדיף פסיקה ציונית ביטחוניסטית.

* קצת סדר בבלגן – קרולינה לנדסמן, מן הבולטות בדבוקת שוקן, פרסמה פשקוויל של תמיכה בלתי מסויגת בהשתמטות החרדים. זאת, כדי שלא יהיו עוד דתיים בצה"ל. גם ככה יש יותר מדי וזה מסוכן. והיא כבר התגלגלה לעופר וינטר שאותו כינתה בפרץ של שנאה "מח"ט הג'יהאד היהודי" (ונתנה על הכינוי הנתעב קרדיט לחברה לדבוקה אורי משגב), לברוך גולדשטיין ויגאל עמיר. הרי החיילים הדתיים הם ברוך גולדשטיין ויגאל עמיר, לא?

לצד פשקווילה, הופיע מאמר מצוין של ישראל הראל, מן הדוברים הבולטים והרהוטים של הציונות הדתית, שגינה בתוקף את השתמטות החרדים מגיוס לצה"ל. הוא השמיע קול ציוני דתי, ההולם את דרכה של הציונות הדתית.

וכיוון שלעתים היוצרות מתהפכים, הדף הזה דווקא עושה סדר בספקטרום האידיאולוגי של החברה הישראלית. השמאל הרדיקלי האנטי ציוני תומך בהתלהבות בהשתמטות החרדים והציונים בכלל והציונים הדתיים בפרט מתנגדים בתוקף להשתמטות החרדים.

* הברית המוזרה – מוסי רז, ישראל אייכלר ומשה פייגלין מציעים לבטל את גיוס החובה ולהקים צבא "מקצועי". האמת היא שאני לא ממש מופתע מן הברית המוזרה הזאת, של שופכי התינוק עם המים.

* האידיאולוגיה החדשה של הליכוד – משה כהן ("חדשות בן עזר" 14.9.17) כתב: " 'ליכודניקים חדשים' מתראיינים באמצעי התקשורת, אני מאזין לדבריהם ושואל את עצמי מה מבדיל אותם מחברי מרצ, כשהם מביעים אותן דעות".

יכול להיות שאני צריך להחליף רדיו, כי גם אני מקשיב לראיונותיהם של "הליכודניקים החדשים" בתקשורת, ולא מצאתי שום דמיון, לא צל של דמיון ולא צל צלו של דמיון בינם לבין חברי מרצ. לא שמעתי אותם מצדדים במדינה פלשתינאית, לא שמעתי אותם תומכים בנסיגה מהשטחים, לא שמעתי אותם קוראים לעקור יישובים או להקפיא את הבניה בהתנחלויות, לא שמעתי אותם מטיפים להפרדת הדת והמדינה, לא שמעתי אותם מצדדים בכלכלה סוציאליסטית (האמת שבעניין הזה גם לא את מרצ). מה כן שמעתי? שמעתי אותם מתנגדים לאידיאולוגיה החדשה של "נאמנות למנהיג" ויוצאים נגד השחיתות. האם התנגדות לשחיתות היא "העמדות של מרצ", לשיטתו של משה כהן?

אגב יש ליכודניק אחד, שבנאום באוניברסיטת בר אילן קרא להקמת מדינה פלשתינאית, שהתנצל בפני ארדואן על הפיגוע הטורקי נגד ישראל, שחרר אלפי מחבלים בעסקאות שונות והתקפל במשבר הר הבית. אבל הוא ליכודניק אמתי, כי אין כמוהו מגשים את האידיאולוגיה החדשה של הליכוד – נאמנות למנהיג. הוא באמת נאמן למנהיג.

* שיחדש – בעברית החדשה התנגדות לשחיתות = "צדקנות".

* היהדות על פי ש"ס – גנבים ונוטלי שוחד כשרים להנהיג את ש"ס. מי שהשתתף בחתונת אחיינו, חתונה חד מינית, נדרש להתפטר.

* מזכיר תהליכים – בשבוע שעבר סיפרתי על אחד, שהשווה בפייסבוק את ישראל לנאצים (!), בעקבות פרשת המורה טלי מזרחי מערד, ומיד קיבל עשרות לייקים ותגובות תמיכה מתלהמות. חלף שבוע, והנ"ל, שכל מיני דברים מזכירים לו כל מיני תהליכים, כתב כמה הוא סובל בנסיעה ברכבת, כי יהודים מתפללים בה. בשפה אירופאית מסוימת זה נשמע יותר אותנטי.

* שקרנית – כל טענה שמופיעה בדו"ח המאחזים של טליה ששון היא שקר, כל עוד לא הוכח אחרת. על סמך מה אני קובע זאת? מנוולת שמסוגלת לכנות את ישראל "מדינת רשע המבצעת טיהור אתני", היא שקרנית חשוכת מרפא, וכל מילה שהיא אומרת או כותבת היא שקר, כל עוד לא הוכח אחרת.

* קשקוש קונספירטיבי – אמיר אורן, "הארץ", פרסם תאוריית קונספירציה מטורפת, על פיה המטרה של בגין בסיפוח הגולן, הייתה לגרום למובארק לבטל את הסכם השלום ובכך להימנע מהשלמת הנסיגה מסיני (והפנטזיה ממשיכה לתקווה שהסורים יתקפו בתגובה ויספקו לישראל עילה לפלוש ללבנון).

היה באמת קשר בין עיתוי חוק הגולן לנסיגה מסיני, אך הקשר בדיוק הפוך מהקשקוש של אורן. כיוון שבגין החליט לספח את הגולן, הוא מיהר לבצע את ההחלטה לפני השלמת הנסיגה מסיני, כדי למנוע פגיעה בהסכם השלום. הוא ידע ששום דבר לא יגרום למובארק לסכן את קבלת כל סיני, ולכן ידע שהוא יעבור לסדר היום על סיפוח הגולן.

* איפה הסלפי – ביקרנו במוזיאון טיקטין לאמנות יפנית בחיפה. מוזיאון יפה ומעניין מאוד. אבל כיוון שיש בי משהו ילדותי, יותר מכל הממצאים במוזיאון, התרגשתי לראות בין באי המוזיאון את חתן פרס נובל פרופ' דן שכטמן.

איפה הסלפי? תשאלו. מה, אני אורן חזן?

* מזלו – תמכתי במועמדותו של פרופ' שכטמן לנשיאות המדינה, ואף כתבתי על כך בשעתו. אולם בבחירות, הוא קיבל קול אחד בלבד, קולה של ח"כ רות קלדרון.

בדיעבד, מזלו שלא נבחר. כך נחסך ממנו מסע שנאה והסתה, שיימינג ואלימות מילולית, מצד אויבי הממלכתיות.

מבין הפוליטיקאים שהתמודדו העדפתי את ריבלין והוא אכן נשיא מצוין. ואכן, מתקפת שנאה של אויבי הממלכתיות, היא מנת חלקו. כמי שבא מן המערכת הפוליטית, אני משער שהוא מחוסן יותר.

* שיחה בגל"צ – ביום ה' שעבר הוזמנתי לשוחח בגל"צ על פרשת "כי-תבוא". האמת היא, שנגררתי לוויכוח עם ניצן הורביץ על דחליל ההדתה-שמדתה ולא הספקתי לומר את מה שהתכוונתי. אבל אולי חשוב לא פחות לומר את דברי על הדחליל.
https://glz.co.il/%D7%92%D7%9C%D7%A6/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%A6%D7%93-%D7%A9%D7%A0%D7%99/%D7%9E%D7%A6%D7%93-%D7%A9%D7%A0%D7%9907-09-2017-1101/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%99-%D7%AA%D7%91%D7%95%D7%90

* ביד הלשון

התפוטר – התפטרותו הצפויה של ח"כ גואטה מן הכנסת (אם לא ימצא פתרון פשרה) היא התגלמות המושג התפוטרות.

התפוטר הוא מי שנאלץ להתפטר. כלומר, לא התפטר מרצונו החופשי, לא פוטר בידי הבוס, אלא אולץ להתפטר. במקרה הזה – אי אפשר לפטר ח"כ, אבל הנהגת ש"ס הפעילה על גואטה לחץ שחייב אותו להתפטר.

אבי הביטוי הוא השר לשעבר ישראל גלילי. הוא המציא את הביטוי ב-1949, כאשר מפקדי הפלמ"ח התפטרו מצה"ל. הוא רצה להסביר שלא הייתה זו באמת התפטרות מרצונם, אלא דחקו אותם למצב שחייב אותם להתפטר, ועשה זאת בביטוי היצירתי הזה.

הפועל התפוטר אינו קיים בעברית התקנית וגם בניין כזה לא קיים – אין בניין התפועל. אך ההברקה הלשונית קנתה שבת בעברית, והבניין הבלתי תקני נתן כנראה מענה לצורך לשוני, ולכן משתמשים בו גם לפעלים נוספים, כמו התנודב (נאלץ "להתנדב").

* "חדשות בן עזר", "על השבוע"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s