ציונות – על ימין ועל שמאל

במכתבה "לא עוכרות ישראל" מגדירה אותי חן כהן "אדם בעל עמדות ימניות קיצוניות". אף שאין שחר להגדרה זו, לא הייתי מתייחס אליה, אילו סברתי שמדובר רק בי אישית. אולם אני חושב שההגדרה הזאת, מבטאת תפיסה מעוותת, על פיה הציונות היא "ימין קיצוני", כחלק מהדה-לגיטימציה לציונות.


 


אני סוציאל דמוקרט, המאמין בכל לבי בערכי שוויון ערך האדם, שיתוף, צדק חברתי, סולידריות, דמוקרטיה. אין זו רק עמדה פאסיבית, אלא זו דרך חיים שבחרתי להגשים אותה כאשר בחרתי להתיישב בקיבוץ ולבנות בו את חיי ולהקים בו את משפחתי. על דרך זו אני נאבק, פועל וכותב כל חיי הבוגרים. מה זה? שמאל או ימין?


 


גישתי המדינית היא תמיכה בפשרה טריטוריאלית נוסח תכנית אלון, המחייבת ריבונות ישראלית על שטחים ריקים וחיוניים להגנת המדינה, ונסיגה מאזורים המאוכלסים בפלשתינאים, כדי למנוע פגיעה בצביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה. הביטוי להשקפתי המדינית, שבעיניי ראוי להיות דרכה המדינית של מדינת ישראל, הוא מורשת רבין, כפי שבאה לידי ביטוי בנאומו האחרון בכנסת ערב הירצחו: "גבולות מדינת ישראל לעת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני מלחמת ששת הימים. לא נחזור לקווי 4 ביוני 1967. ואלה הם עיקרי השינויים – לא כולם – כפי שאנו רואים אותם ורוצים אותם בפתרון הקבע: בראש ובראשונה ירושלים המאוחדת, שתכלול גם את מעלה אדומים וגם את גבעת זאב כבירת ישראל, בריבונות ישראל… גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן, בפירוש הנרחב ביותר של המושג הזה. שינויים שיכללו את צירוף גוש עציון, אפרת, ביתר ויישובים אחרים שרובם נמצאים  מזרחית למה שהיה 'הקו הירוק' לפני מלחמת ששת הימים. להקים גושי יישובים, והלוואי שהיו כמותם, כמו גוש קטיף, גם ביהודה ושומרון". האם יצחק רבין הוא "ימין קיצוני". האם מי שפועל לכך שמורשתו תהיה מדיניותה של ישראל הוא "ימין קיצוני"?


 


כאשר חן כהן מגדירה מי שפועל נגד פעילות הסתה ודה-לגיטימציה למדינת ישראל ולציונות כ"ימין קיצוני", היא מנסה לפרוט באופן דמגוגי על הנימים הדקות של אנשי השמאל, באמירה: אתם ואני יחד… נגדו. אולם כמו כל ה"נראטיב" של זוכרות, גם הגדרות ה"שמאל" וה"ימין" שלה שקריות. למעשה, על פי הגדרתה, כל מה שהינו ציוני – הוא "ימין קיצוני".


 


כאשר עמותת "זוכרות" מגדירה את קיבוצה של חן, קיבוץ עמיר "התנחלות ציונית שהוקמה לפני 1948 על אדמות א-דוארה", היא יוצאת נגד לגיטימיות הקיום של קיבוץ השומר הצעיר, שככל הידוע לי אינו איזה מאחז בלתי חוקי של נוער הגבעות. מי שישוטט באתר "זוכרות" יגלה, שעיקר חיציה הארגון מופנה נגד הקיבוצים והמושבים, שקיומם הוא עוול. האם מי שרואה בקיומם של הקיבוצים והמושבים מופת של צדק ציוני, הוא "ימין קיצוני"? אתר "זוכרות" מדבר על מלחמת העצמאות כ"כיבוש של 1948". האם כל מי שרואה את קיומה של מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי, כקיום לגיטימי, הוא "ימין קיצוני"?


 


יש מחלוקות בין ימין ושמאל בחברה הישראלית. אלה מחלוקות בין ציונים פטריוטים על השאלה מה טוב למדינת ישראל. הוויכוח, ככל שיהיה נוקב, הוא בגדר כללי משחק ברורים. תהום מפרידה בין ציונים – השמאל הציוני והימין הציוני כאחד, לבין הגורמים הרדיקאליים האנטי ציוניים, דוגמת "זוכרות".


 


* "מידע 8"

5 מחשבות על “ציונות – על ימין ועל שמאל

    • זה מכתב תגובה למכתב ב"מידע 8" – מקומון בקריית שמונה שאין לו אתר, ולכן אי אפשר להכניס קישור. אפשר להבין מה היא כתבה מתגובתי. בוודאי שאפשר להבין מהם הדברים עליהם אני מגיב.

      אהבתי

  1. אם אתה ימין קיצוני, אז נראה לי שמשהו כמו 60-70 אחוז מהאוכלוסיה הם ימין קיצוני.  מכאן אנו למדים שעל פי הגברת, בניגוד למקובל בתשבץ או במילון, להיות ’קיצוני’ משמעו להיות עם הרוב שבמרכז ולא עם המיעוט שבקצה..

    אהבתי

  2. מעניין שבחרת להשתמש באפולוגטיקה כדי להגן על עצמך, כמו גם בהוקעת ה’ימין’ הקיצוני (השתתפות בדה-לגיטימציה ל’אותם מאחזים בלתי חוקיים של נוער הגבעות’). הם הרי ה’ימין’ הקיצוני ההזוי והמסוכן ש’זוכרות’ מדברות עליו… או שלא? 😉

    הנך מוזמן בחום לבקר אצלנו בחומה ומגדל בE1, המונעת רצף טריטוריאלי ערבי בין רמאללה לבית לחם שיאגף את ירושלים.

    שלומות 🙂

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s